Manipulacja historią kościoła przez apologetów katolickich na przykładzie transsubstancjacji

2

21 sierpnia 2015 - autor: G

Jak już wcześniej wspominałem, apologeci katoliccy celowo pomijają wybrane części tzw. historii kościoła, które nie pasują do poparcia doktryny, a uwydatniają te, które ją popierają. Sprawdźmy to na przykładzie transsubstancjacji…

Na początku dowiedzmy się, na czym konkretnie polega transsubstancjacja…

W Eucharystii następuje właśnie taka przemiana chleba i wina, w której ich istoty zostają zastąpione istotą Ciała i Krwi Jezusa Chrystusa. Pozostają niezmienione zewnętrzne, drugorzędne cechy – kształt, barwa, smak. Ale nie ma już istoty chleba ani istoty wina – ciągłość ich tożsamości została przerwana. Po „przeistoczeniu” to, co wygląda i smakuje jak chleb, jest i pozostaje prawdziwym Ciałem Jezusa, a to, co wygląda i smakuje jak wino – Jego krwią.

Katolicka książka apologetyczna pt. „W obronie wiary” w rozdziale o eucharystii powołuje się na następujące postacie historyczne:

Justyn Męczennik (ur. 100) potwierdza rozumienie Pawła i mówi: „ten pokarm jest, taką mamy naukę, Ciałem i Krwią tego właśnie, Wcielonego Jezusa” („Apologia” I:66,2-3). Odwołuje się przy tym do Mt 26:28 i Łk 22:19n.

Ignacy (zm. 107) pisze w „Liście do Kościoła w Smyrnie” […] : „Powstrzymują się od Eucharystii i modlitwy gdyż nie wierzą, że Eucharystia jest Ciałem Pana naszego (…) Tak więc ci, co odmawiają daru Boga, umierają wśród swoich dysput. (…) Godzi się zatem, abyście stronili od takich ludzi i nie rozmawiali z nimi ani prywatnie ani publicznie…” (7:1-2).

Ireneusz (ur. 130-140): „Przeto ofiara Kościoła, którą Pan nauczył składać na całej ziemi jest uznana za czystą ofiarę przez Boga [Ml 1:11]…” („Przeciw herezjom” 4:17,5).

Ignacy (zm. 107): „Jedno bowiem jest Ciało Pana naszego Jezusa Chrystusa i jeden kielich, by nas zjednoczyć z Krwią Jego, jeden ołtarz, jak też jeden biskup…” („Do Kościoła w Filadelfii” 4).

Ireneusz (ur. 130-140): „Przeto ofiara Kościoła, którą Pan nauczył składać na całej ziemi jest uznana za czystą ofiarę przez Boga [Ml 1:11]…” („Przeciw herezjom” 4:17,5).

Natomiast kompletnie przemilcza te fragmenty z dzieł tzw. ojców kościoła:

Justyn Męczennik, 165

Jest już przecież jasne, że w tym proroctwie chodzi o chleb, który nasz Chrystus dał nam do jedzenia na pamiątkę tego, że przyjął On ciało ze względu na tych, którzy w Niego uwierzą, bowiem w Nim właśnie miał cierpieć; i kielich, który nam dał do picia, składając dziękczynienie, na pamiątkę swojej krwi – Dialog z Żydem Tryfonem 70

Laktancjusz, 303

Chleb oznacza Jego Ciało. On [Chrystus] sam jest pokarmem i życiem dla wszystkich, który wierzą – Boże rozporządzenia 4:18

Klemens Aleksandryjski, 195

Gdzie indziej Pan, w ewangelii wg Jana, podaje to poprzez symbole, kiedy mówił: „Jedzcie, to jest Ciało Moje, pijcie Moją krew”, opisując wyraźnie przez metaforę zdatne do picia właściwości wiary – Paedagogus 1:6

Pismo nazywa, odpowiednio, wino symbolem świętej krwi – Paedagogus 2:2

Stąd na wiele sposobów Słowo jest w przenośni opisywane jako mięso, ciało, pokarm, chleb, krew i mleko – Paedagogus 1:6

Więc cała sprawa może być przemyślana w ten sposób: jak opiekunka karmi nowo-narodzone dziecko mlekiem, tak samo ja robię poprzez Słowo Boże, mleko Chrystusa, wpajając w ciebie pokarm duchowy – Paedagogus 1:6

Teraz pozostaje zadać sobie pytanie: dlaczego kompletnie pominięto te fragmenty?

Autor: Girion

Reklamy

2 thoughts on “Manipulacja historią kościoła przez apologetów katolickich na przykładzie transsubstancjacji

  1. adi pisze:

    Możesz podać źródła, czy to twój tekst?

    Polubienie

    • Girion pisze:

      Wat? Wszystko jest w artykule. Moje kwestie to:

      Jak już wcześniej wspominałem, apologeci katoliccy celowo pomijają wybrane części tzw. historii kościoła, które nie pasują do poparcia doktryny, a uwydatniają te, które ją popierają. Sprawdźmy to na przykładzie transsubstancjacji…

      Na początku dowiedzmy się, na czym konkretnie polega transsubstancjacja…

      Natomiast kompletnie przemilcza te fragmenty z dzieł tzw. ojców kościoła:

      Teraz pozostaje zadać sobie pytanie: dlaczego kompletnie pominięto te fragmenty?

      Cytaty tzw. ojców są w linkach na niebiesko, tłumaczenia moje, co nie znaczy, że czytałem te wszystkie pisma, do google wpisz sobie „early church fathers on transsubstantiation” i ci wyskoczy.

      Natomiast cały pomysł na artykuł i jego koncept jest mojego autorstwa.

      Polubienie

Możliwość komentowania jest wyłączona.

  • 809,626 wyświetleń
%d blogerów lubi to: