Kofeina nie daje energii, powoduje stres i zakłóca sen

7

20 lipca 2015 - autor: G

Ok, wiem, że ten artykuł nie będzie popularny. Większość z nas jest tak uzależniona od kofeiny, że nie chce o tym wiedzieć. Piszę o tym, bo kiedy światło dzienne ujrzała książka pt. Caffeine Blues, po prostu wiedziałem, że muszę ją przeczytać.

Kilka lat temu uświadomiłem sobie, że kawa jest o wiele gorsza od tego, co nam powiedziano, gdyż zauważyłem, iż mam ból artretyczne w nadgarstku w przeciągu 10-20 minut po wypiciu cappuccino!

Książka nie mówi o tym, jak zła jest kawa, ale mówi, jak dobrze bym się czuł, gdybym nie dostarczał organizmowi kofeiny przez dwa miesiące. Na przykład nie miałbym uczucia zmęczenia, które miałem w poranki.

Napisana przez Stephena Cherniske – dietetyka klinicznego – „Coffeine Blues” – jest bardzo łatwa do przeczytania i przekonująca. Uświadomiłem sobie, że kofeina nie daje energii, w rzeczywistości – jest główną przyczyną braku energii.

Cherniske przebrnął przez tony informacji na temat kofeiny i zaczął dostrzegać, że świadomie lub nieświadomie, prawie każdy badacz wychodzi z założenia, że kofeina jest w porządku. Czemu? Prawdopodobnie dlatego, że oni sami są zależni od kofeiny.

Kofeina jest w kawie, czarnej herbacie, zielonej herbacie, herbacie wu-yi, „zdekofeinizowanych” kawach i herbatach, czekoladzie, coli, wielu napojach gazowanych, niektórych lekach, guaranie, „energy” drinkach i chuppa-chupsach.

3/4 filiżanki:

  • kawy z ekspresu ma ok. 120 mg kofeiny
  • czarnej herbaty ma ok. 70 mg kofeiny
  • zielonej herbaty ma ok. 35 mg kofeiny
  • najpopularniejszej coli ma ok. 45 mg kofeiny
  • Mountain Dew ma ok. 54 mg kofeiny

Kofeina jest produkowana przez więcej niż 80 gatunków roślin. Powodem może być przeżycie. Jak się okazuje, kofeina jest używana przez rośliny jako pestycyd. Kofeina jest uważana za nieszkodliwą, gdyż jest w szerokim użyciu. Dr William Dement w swojej książce pt. „The Promise of Sleep” powiedział, że jeśli kofeina byłaby przedstawiona dziś, to nie byłaby wprowadzona do użycia.

LOBBY KOFEINOWE

Broszura o nazwie: „Co należy wiedzieć o kofeinie” opublikowana przez International Food Information Council (IFIC) z Waszyngtonu CD, była dostępna w szpitalach i innych terenach związanych z medycyną. Po wielu telefonach, Cherniske ostatecznie dostał listę „kibiców” IFIC. Zaliczali się do nich Pepsi, Coca-Cola, M&M, Nutrasweet, Nestle i Hershey – wszyscy mają kofeinę w swoich napojach i pokarmach.

„Partnerzy” IFIC to także takie grupy, jak National Association of Pediatric Nurses oraz Children’s Advertising Review Unit of the Council of Better Business Bureau Inc. Broszura mówi, że „kofeina jest normalnie wydalana w przeciągu kilku godzin po spożyciu”. W rzeczywistości, tylko 1% jest wydalane. Pozostałe 99% ma ulec detoksykacji przez wątrobę. Detoksykacja jednej filiżanki kawy może trwać 12 godzin.

Wiele badań dotyczących kawy i nadciśnienia było błędne, bo badani zaniechali picia kawy tylko przez jeden lub dwa tygodnie. Powrót do normalnego poziomu hormonów stresu zajmuje o wiele więcej tygodni.

Okres „połowicznego zaniku” narkotyku to czas, który jest potrzebny, by usunąć z organizmu połowę dawki. Kofeina to narkotyk. Okres połowicznego zaniku pojedynczej dawki kofeiny wynosi od 3-12 godzin.

KOFEINA = STRES, NIE ENERGIA

Kofeina powoduje stres. Pojedyncza dawka 250 miligramów kofeiny pokazała wzrost hormonu stresu – adrenaliny – o ponad 200%.

Kofeina powoduje klasyczną reakcję walki lub ucieczki, która jest przeznaczona do wydarzeń, które zdarzają się tylko czasami (np. gdy lew cię goni). Teraz, my stawiamy się w takiej sytuacji codziennie, przy użyciu kofeiny. W rezultacie nieużyty cukier i tłuszcz dostają się do krwio-obiegu. Cukier powoduje więcej stresu. Tłuszcz zatyka tętnice. System trawienny zostaje spowolniony lub się zamyka.

Nie tylko kofeina jest uzależniająca, zachęca ona również do innych substancji uzależniających, jak nikotyna.

Kofeina nie daje ci energii. Stymuluje tylko układ nerwowy i nadnercza. To nie energia, to stres. „Energia”, którą myślisz, że masz od kofeiny, to po prostu pożyczka z nadnerczy i wątroby, a odsetki, które musisz spłacić, są bardzo wysokie.

Stres jest ważnym czynnikiem w takich zaburzeniach, jak lęk, bezsenność, depresja, wrzody, reumatoidalne zapalenie stawów, ból głowy, hipoglikemia, astma, opryszczka, nadciśnienie i choroby serca. A szpitale dają swoim chorym kawę lub herbatę, które dostarczają ciału stresu.

Spożycie kofeiny prowadzi do deficytu DHEA. DHEA to nasz hormon witalności. Zmniejszony poziom DHEA jest przyczyną starzenia. Kofeina to narkotyk prowadzący do starzenia się.

EFEKTY UBOCZNE

Kofeina ma związek z wrzodami i zespołem nadwrażliwości jelita grubego. GABA jest wytwarzane w przewodzie jelitowym, w którym to uspokaja lęk i stres. Kofeina zaburza prawidłowy metabolizm GABA.

Kofeina zaburza sen. Głęboki sen jest kluczem do dobrego zdrowia. Jeśli kofeina znajduje się w twoim krwio-obiegu, jest mało prawdopodobne, że kiedykolwiek doświadczysz głębokiego snu.

Kofeina o każdej porze dnia może powodować problemy ze snem, zwłaszcza jeśli jesteś pod wpływem stresu.

Niedożywienie jest jednym z najbardziej oczywistych skutków spożywania kofeiny.

Jedna filiżanka kawy może zmniejszyć wchłanianie żelaza z posiłku nawet o 75%.

Ludzie nie rozwijają tolerancji na efekty lękowe spowodowane kofeiną. Przeciwnie, ludzie po prostu przyzwyczajają się do uczucia stresu, drażliwość i agresywności.

Kofeina przyczynia się do depresji w ściśle określony sposób. Jest to szczególnie z powodu efektu cofnięcia, który może powodować bóle głowy, przygnębienie i zmęczenia.

Cherniske poinformował, że 90% ludzi, którzy przyszli do niego, gdyż cierpieli na depresję i odstawili kofeinę zupełnie na 2 miesiące, zgłosili potem, że depresja odeszła.

Studenci z całego świata nie tylko stosowali kofeinę do walki z sennością, ale również wierzyli, że to pomoże poprawić ich wyniki na egzaminach. Solidne badania jednak pokazują, że tak mało kofeiny, jak 100 miligramów (jedna filiżanka kawy, dwa kubki cola), może spowodować znaczny spadek zapamiętywania i rozumowania.

Umiarkowani kawiarze z wysokim poziomem cholesterolu miały siedem razy większe ryzyko zawału serca, a ci, którzy piją najwięcej kawy, mieli osiemnaście razy większe ryzyko zawału serca, aniżeli osoby w ogóle nie pijący kawy.

Kofeina wyczerpuje twoje zapasy tiaminy i innych witamin z grupy B, wapnia, magnezu, potasu, żelaza i cynku. Kofeina zwiększa utratę wapnia i ryzyko wystąpienia osteoporozy.

Podejmij wyzwanie! Większość ludzi nie ma pomysłu, jak będzie wyglądać ich życie bez kofeiny i hormonów stresu, które krążą w ich żyłach.

Źródło: http://henrymakow.com/caffeine-is-not-your-friend.html

Opracowanie: Girion

Reklamy

7 thoughts on “Kofeina nie daje energii, powoduje stres i zakłóca sen

  1. Maciek pisze:

    Jakiś czas temu, kawę promowano również jako świetny środek, dzięki któremu uwalniają się wolne rodnik w organizmie, poprze co stajemy się młodsi i zdrowsi.

    Polubienie

  2. […] Tłumaczenie: Girion Źródło oryginalne: HenryMakow.com Źródło polskie: UderzwFalsz.wordpress.com […]

    Polubienie

  3. […] Tłumaczenie: Girion Źródło oryginalne: HenryMakow.com Źródło polskie: UderzwFalsz.wordpress.com […]

    Polubienie

  4. Krzysiek pisze:

    Czyli yerba mate odpada z tego samego powodu co kawa i „kolorowa” herbata ? Więc co byś w takim razie polecił pić? Poranki staram się zaczynać od soku z połówki cytryny i świetnie mnie to budzi, ale co popijać w ciągu dnia? Soki – mało ekonomiczne. Czysta woda – też nie koniecznie. Słyszałem, że sama czysta woda dość szybko przechodzi przez organizm i lepiej dodać coś do niej wtedy jest dłużej zatrzymana w organizmie. Woda z miodem – rozwiązanie dobre ale znowu cukry. Jak żyć? 😉

    Polubienie

    • Girion pisze:

      Hmmm, cięzko coś doradzić na szybko. Po pierwsze, mówisz, że mało ekonomiczne, jeśli tu chodzi o pieniądze, że drogo, to niektórzy to nazywają „długoterminową inwestycją”, bo z pewnością się zwróci.

      Pytasz się co pić… Sok z buraka ćwikłowego. 450 ml soku robi natychmiastową różnicę w poznaniu. Polecany jest osobom, które odczuwają negatywne skutki picia kawy. Azotan zawarty w warzywie przekształca się wewnątrz organizmu (redukuje się) przez azotyn do tlenku azotu. Obniża on ciśnienie tętnicze, a także zwiększa ukrwienie regionalne w mózgu. Ostatnie badanie pokazało jego wpływ na funkcje poznawcze. Źródło: http://wakeup-world.com/2015/07/11/beet-juice-boosts-cognitive-function-in-one-dose/

      Oprócz tego, można spróbować soku z granatu.

      Oba produkty są dostępne w Polsce. Ja wciąż badam temat.

      Pozdrawiam

      Polubienie

    • Krzysiek pisze:

      Dzięki za odpowiedź z sokiem z buraka. Całkiem o nim zapomniałem a czytałem o nim jakiś czas temu na forum biegaczy, że świetnie podnosi wydolność podczas treningu. To oczywiście nie koniec dobroczynnych właściwości przetworów z buraków. Dodam jeszcze, że świetnym i bardzo zdrowym napojem na lato jest kwas chlebowy. W kwestii soków, kupiłem niedawno sok z jabłek (tłoczony na zimno bez konserwantów, bez dodatku cukru i wody) w 5 litrowych workach. Wygląd i smak całkiem niezły. Cenowo też znoście ~ 3 pln /litr.
      Pozdrawiam
      K

      Polubienie

  5. lulu pisze:

    wodę trzeba „poprawiać” dosypując szczyptę soli himalajskiej, wtedy nie przepływa tak szybko przezorganizm, sól himalajska- warto poczytać!!!! 😀

    Polubienie

Możliwość komentowania jest wyłączona.

  • 810,772 wyświetleń
%d blogerów lubi to: